Wailing with the whales

10 oktober 2013 - Monterey, California, Verenigde Staten

Na het ontbijt richting de lokale Fisherman's Wharf om aan boord te gaan van een boot van Princess Monterey Whale Watching. In de haven zagen we heel veel zeehonden. Net buiten de haven zagen we een zeeotter en meteen daarna zagen we Risso dolfijnen. Erg leuk! Maar we gaan verder, want we komen voor het grote werk. Na een uur en 15 minuten varen zagen we ze dan toch! Bultruggen! Het waren er zo’n 34! Overal om ons heen, wel op afstand en sommige echt ver weg, maar toch voor ons duidelijk zichtbaar. Voor de camera soms wat minder. Maar wat een mooi gezicht.

Informatiemomentje: De bultrug is een van de grotere walvissoorten met een maximale lengte die kan variëren van 12 tot 15 meter. Het wijfje wordt groter dan het mannetje. Een volwassen exemplaar weegt 25 tot 30 ton. Als een bultrug onder water duikt, wordt de rug sterk gekromd en komt de kleine rugvin als een soort bult boven water. Vandaar de naam bultrug. Bultruggen leven van vis en krill. Ze jagen op vis door deze aan te vallen of door met hun vinnen op het water te slaan. Een groep bultruggen legt een cirkel van luchtbellen om een school vis en slaat dan toe. De meeste bultruggen trekken in de winter meer richting evenaar. Ze voeden zich in de lente en zomer in kouder water. In de zomer trekken ze naar tropische gebieden om te paren en te kalven; ze eten er niet.

Na deze fantastische ervaring waren we tot op het bot toe koud. Ja, hier is het inmiddels ook kouder geworden. Van 36 naar 16 graden in 2 ½ uur rijden. En vandaag weer 16 graden en dan buiten op een boot die over het water raast… Tijd voor een warme lunch. We eten clam chowder in a breadbowl (vissoep in een kom gemaakt van een bol gemaakt van brood). Heerlijk!

We slenteren de 1,6 km terug naar het hotel en nemen maar eens een warme douche en zetten de kachel(!) maar aan. Het avondeten gaan we in het Cannery Row district doen. Dit is een veel gezelliger uitziend stuk dan Fisherman's Wharf hier en herinnert ons aan Fisherman's Wharf in San Francisco. Erg gezellig! We kiezen voor de verandering maar eens voor een lokale brouwerij: Cannery Row Brewing Company. Arnold had de zware taak om een biertje te kiezen uit de 73 biertjes die ze op tap hebben. En natuurlijk iets wat bij zijn “smoked beer can chicken” past. Het was heerlijk!

Morgen alweer de laatste volledige dag hier…

1. Henk & Hermien:
    11 oktober 2013
    Wat een belevenis weer. Was het geen zeemeermin met de staart boven water? hahaha.
    Mooi dat we het mee kunnen beleven.
  2. Arnold & Maaike:
    11 oktober 2013
    Haha, zou wel een zeemeermin van een paar ton zijn geweest.... Was zeker een belevenis! De zee was best ruig. Maar je moet wat om die prachtige beesten te kunnen zien!
  3. Grietje Gubler:
    11 oktober 2013
    Wat een leuke foto, s allemaal, en leuke verhalen van jullie vakantie . Ook deze van de zeehonden en vooral van de bultrug. Gaaf.Lekker biertje gevonden? Vast wel..Geniet vooral van jullie laatste dag. En een goede vlucht , tot later. Groetjes.
  4. Henk & Hermien:
    11 oktober 2013
    Goede reis en tot zondagmorgen op Schiphol